//
czytasz...

Wiadomości

320 mld USD na oprogramowanie dla firm w 2014 r.

Według kwietniowej prognozy Gartnera, rynek oprogramowania dla przedsiębiorstw w 2014 r. osiągnie globalną wartość 320 mld USD i wzrośnie o 6,9 proc. w stosunku do ub.r.[1] To obecnie najdynamiczniej rozwijający się segment branży IT. W firmach rośnie zapotrzebowanie na nowe technologie, wspierające i usprawniające działania rynkowe. Jak przekonują eksperci rynku informatycznego, na świecie następuje obecnie przejście od wdrożeń podstawowych rozwiązań do wzrostu efektywności poprzez wykorzystanie wyspecjalizowanego oprogramowania, dostosowanego do potrzeb konkretnych obszarów biznesu.

Nowe technologie szturmem zdobywają świat biznesu. Skalę udziału firm w światowych wydatkach na IT ukazują najnowsze dane Gartnera. Jak podają badacze, w 2013 r. rynek oprogramowania osiągnął wartość 407 mld USD, co stanowiło wzrost o 4,8 proc. rok do roku[2]. Za znacznie ponad dwie trzecie tej wartości odpowiadały rozwiązania dla przedsiębiorstw (299 mld USD). Co więcej, Gartner prognozuje dalszy wzrost rynku oprogramowania dla biznesu w 2014 r. o 6,9 proc. – najwyższy spośród wszystkich badanych segmentów. Tym samym na całym świecie na ten cel ma zostać przeznaczone 320 mld USD[3].

– Duży wpływ na wzrost środków przeznaczanych na informatykę ma rosnąca popularność wyspecjalizowanego oprogramowania. Oprócz zmiany ilościowej, wśród liderów zmian coraz częściej obserwowana jest także transformacja jakościowa. Przewagę konkurencyjną zyskują podmioty inwestujące w wyspecjalizowane oprogramowanie, dedykowane realizacji poszczególnych potrzeb. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego wzrostu wydatków na ten cel – mówi Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Jak dodaje Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT w Infosys BPO Europe, coraz częściej do celów biznesowych wykorzystywane są także urządzenia mobilne, którymi dysponuje rosnąca liczba pracowników przedsiębiorstw. Sprzedaż tabletów zwiększyła się w ub.r. aż o 68 proc.[4], a smartfona posiada blisko obecnie połowa Polaków (44 proc.[5]). Tymczasem w 2013 r. światowa sprzedaż komputerów stacjonarnych i laptopów spadła aż o 10 proc.[6]

Przybywa na przykład aplikacji na tablety i smartfony, które są dedykowane zarządzaniu relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych – tłumaczy Michał Grabarz.

Inwestycje z przyszłością

Powszechne wykorzystanie oprogramowania IT w firmach przynosi dla nich jednak liczne wyzwania. W poprzednich latach przedsiębiorstwa na całym świecie unowocześniały infrastrukturę informatyczną oraz kładły nacisk na przyzwyczajanie zespołów do systemu pracy wspieranego technologicznymi rozwiązaniami. Obecnie eksperci rynkowi zwracają uwagę na rosnącą specjalizację wdrażanych programów, np. w sektorze motoryzacyjnym.

Producenci oferują coraz więcej aplikacji dedykowanych flotom pojazdów, które usprawniają procesy pracy, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców.  Dla przykładu, dzięki przyporządkowaniu pojazdom statusu „online” oraz telemetrii ich systemy nawigacji są w stanie np. wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego. Przydatne aplikacje pozwalają na dzielenie się i edytowanie dokumentów transportowych w czasie rzeczywistym, autoarchiwizację plików w chmurze, czy wystawianie list przewozowych – mówi Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska, najdynamiczniej rozwijającego się gracza na krajowym rynku usług profesjonalnego monitorowania pojazdów GPS.

Dobry przykład tej transformacji stanowią też technologie dla sił sprzedaży. W 2013 r. aż 70 proc. polskich firm zmodyfikowało bądź planowało zmodyfikować strategie motywacji dla swoich sił sprzedaży, co było związane z planami rozwojowymi[7]. Jednak aż 75 proc. firm na świecie, zatrudniających od 1 do 2,5 tys. pracowników, wciąż korzysta z tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych[8]. Tymczasem zastąpienie ich stale rozwijającymi się specjalistycznymi systemami ICM/SPM, służącymi m.in. do zarządzania zespołami handlowymi i projektowania strategii sprzedaży, może prowadzić do istotnej transformacji biznesu. Potwierdza to Bartosz Strożek, ekspert branżowy z kilkunastoletnim doświadczeniem we wdrażaniu zaawansowanych rozwiązań sprzedażowych.

Na przykład, projekt dla dużej firmy telekomunikacyjnej z Bliskiego Wschodu, w  którym brałem udział, miał na celu wymianę poprzedniego systemu, stworzonego samodzielnie przez zleceniodawcę. Mimo początkowego oporu pracowników, przyzwyczajonych do starych metod, dziś system typu ICM obsługuje tam 20 tys. sprzedawców. Dzięki powiązaniu w automatyczny sposób reguł prowizyjnych i wyników sprzedaży firma wypracowała najefektywniejszy plan prowizyjny, w znaczący sposób podnosząc sprzedaż. Nie bez znaczenia było także wdrożenie reguł wyłapujących nadużycia prowizyjne. Z kolei inny projekt, realizowany na rzecz międzynarodowej korporacji ubezpieczeniowej, pozwolił jej ujednolicić system rozliczeń w całej globalnej strukturzeopowiada Bartosz Strożek.

Innym z istotnych problemów, z jakimi mierzą się menedżerowie, jest efektywne stosowanie wprowadzanych narzędzi IT. Jak podaje Capgemini w raporcie „2014 Application Landscape”, w ciągu ostatnich trzech lat liczba decydentów IT uważających, że ich biznes wykorzystuje więcej aplikacji niż tego potrzebuje, zwiększyła się z jednej trzeciej (34%) do połowy (48%) badanych.[9]

– Źle zorganizowane, przeciążone i przestarzałe środowiska aplikacyjne, obciążające przepustowość i marnujące pieniądze, wydają się irytować zespoły IT, ale ostatecznie nie powinny być problemem dla biznesu. Jednak w świecie, w którym wszystkie obszary organizacyjne dążą do transformacji cyfrowej, dobrze zorganizowane środowiska aplikacyjne nagle stają się elementem o znaczeniu strategicznym dla całej organizacji  – komentuje Ron Tolido, CTO Application Services Capgemini w Europie Kontynentalnej.

Nowa era, nowe wyzwania

Jak przekonują eksperci rynku informatycznego, na świecie następuje obecnie przejście od wdrożeń podstawowych rozwiązań do wzrostu efektywności poprzez wykorzystanie wyspecjalizowanego oprogramowania, dostosowanego do potrzeb konkretnych obszarów biznesu. Trend ten wynika zarówno z potrzeby zmiany starzejących się systemów IT poprzedniej generacji, jak i chęci wykorzystania potencjału informatyki w kolejnych obszarach działalności przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia pozostaje wszechobecne wykorzystanie nowych urządzeń czy też rosnące kompetencje pracowników. W świecie, w którym do 2020 r. do internetu ma być podłączonych 20 mld urządzeń oraz 7 mld osób i instytucji[10] – technologiczne przewagi będą niezbędnym elementem życia biznesu.

Źródło: Linleaders


[1] http://www.gartner.com/newsroom/id/2698017

[2] http://www.gartner.com/newsroom/id/2696317

[3] http://www.gartner.com/newsroom/id/2698017

[4] http://timesofindia.indiatimes.com/tech/tech-news/Tablet-sales-grow-68-Android-overtakes-iOS-Gartner/articleshow/31344994.cms

[5] http://www.tnsglobal.pl/informacje/juz-44-polakow-posiada-smartfony-i-prawie-wszyscy-odrozniamy-je-od-zwyklego-telefonu-infografika/

[6] http://www.gartner.com/newsroom/id/2647517

[7] http://wynagrodzenia.pl/files/inne-pdf/najwazniejsze_wnioski_z_badania.pdf

[8] http://www.ergoman.gr/resources/presentations/ibm-varicent/automating-incentive.pdf

[9] http://www.capgemini.com/resources/application-landscape-report-2014

[10] http://www.gartner.com/newsroom/id/2705317

Podziel się: Podziel się z innymi za pomocą portali społecznościowych.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop
  • Print

Dyskusja

Nie dodano jeszcze komentarzy.

Napisz komentarz

Comarch ERP XT – program dla firm
ComDevelop - systemu informatyczne
Portal opieki